W czasach, kiedy każda rodzina posiada co najmniej jeden samochód, garaż jest dziś nieodłączną częścią niemalże każdego domu. Przed wyborem projektu domu jego przyszły właściciel musi zdecydować o rodzaju garażu, tj. czy chce mieć garaż wolnostojący czy też wbudowany w bryłę budynku. Na końcowym etapie budowy podejmujemy zaś decyzje co do wyboru bramy garażowej. Przy zakupie bramy liczy się przede wszystkim architektura domu, kolorystyka elewacji i wygoda. Należy również uwzględnić wielkość działki i podjazdu a także usytuowanie garażu.
Właściwie dobrana brama garażowa jest nie tylko funkcjonalna i łatwa w codziennej obsłudze, ale jednocześnie zapewnia użytkownikom bezpieczeństwo i skuteczną ochronę przed nieproszonymi gośćmi. Wzornictwo, materiał, z jakiego została wykonana i kolor bramy winny zaś nawiązywać do stylistyki budynku. Aby brama zbytnio nie rzucała się w oczy, jej barwa winna być zbliżona do koloru elewacji. Biała brama wtopi się w jasne tło muru domu, a brązowa brama dobrze będzie wyglądała na tle elewacji z klinkieru. Jeśli brama posiada jednolitą, gładką powierzchnie, tym sprawia wrażenie większej. Lepiej więc, gdy dużą jej płaszczyznę urozmaicą okienka w górnej części bramy, które dodatkowo doświetlą garaż.
Sposób otwierania bramy winien być dostawany do wielkości pojazdu oraz usytuowania garażu względem drogi dojazdowej. W zależności od jej rodzaju, po otwarciu brama może zajmować sporo miejsca przed garażem, bądź też może nie potrzebować go wcale.
Obecnie w ofercie producentów bram garażowych są bramy uchylne, bramy segmentowe, bramy rolowane oraz tradycyjne wrota.
Brama uchylna podczas otwierania wysuwa się około 1,5 metra przed lico garażu. Osadza się ją w metalowej ościeżnicy, której boczne profile są jednocześnie prowadnicami. Skrzydło bramy przesuwa się po tych prowadnicach do góry, a do swobodnego otwierania potrzebne jest sporo wolnej przestrzeni, zarówno przed garażem jak i w jego wnętrzu (pod sufitem), co zabiera miejsce na powieszenie w garażu bagażnika samochodowego lub sprzętu narciarskiego. Brama ta nie jest polecana do garaży z niewielkim podjazdem.
Brama segmentowa jest zbudowana z kilku segmentów, połączonych ze sobą specjalnymi zawiasami. Ze względu na kierunek przesuwania się skrzydła, wyróżnia się bramy segmentowe górne (z poziomymi segmentami – otwierane do góry pod sufit) i boczne (z pionowymi segmentami – otwierane na ścianę boczną). W trakcie otwierania nie zajmują dużo przestrzeni przed garażem, stąd są idealnym rozwiązaniem tam, gdzie podjazd jest krótki, lub w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę. Ich atutem jest również większa szczelność niż bram uchylnych, więc warto je montować w garażach ogrzewanych. Można je również montować w otworach z łukowym nadprożem.
Brama rolowana nazywana inaczej żaluzjową po otwarciu również nie zajmuje dużo miejsca na podjeździe. Mechanizm otwierania bramy rolowanej polega na przesuwaniu wąskich, poziomych listew na wał umieszczony w kasecie pod sufitem garażu. Listwy, połączone przegubowo na całej długości są wykonane z aluminium lub stali. Osoby decydujące się na zakup bram rolowanych mają do wyboru różnorodną ich stylistykę i kolorystykę. Bramy rolowane należą zdecydowanie do najdroższych rozwiązań, ale też jednocześnie do najbezpieczniejszych i odpornych na włamania. Posiadają one bowiem szereg dodatkowych zabezpieczeń (zależnych od producenta bramy i jej modelu), np. blokady uniemożliwiające podważenie zamkniętej bramy. Bramy rolowane kupuje się od razu z napędem elektrycznym.
Tradycyjne wrota do garażu otwierane na boki to najstarszy typ, które obecnie montuje się już bardzo rzadko. Ich zaletą jest niewątpliwie fakt, że można je kupić (zamówić) w każdym warsztacie rzemieślniczym. Niemniej w porównaniu z wyżej opisanymi rozwiązaniami, tradycyjne wrota nie są ostatnio zbyt popularne bowiem otwarcie skrzydeł wymaga wiele miejsca i nie zawsze możliwe jest zamontowanie do nich napędu elektrycznego.
AKTUALNA OFERTA!!! TYLKO DO KOŃCA KWIETNIA!!!
Zapraszamy na Tanaowską 10C w Policach