Przejdź do treści

Automatyka bram garażowych od A do Z

Masz już dość siłowania się z bramą garażową? A może żal Ci cennego czasu na jej obsługę przy każdym wjeździe i wyjeździe z garażu? Odpowiedzią na Twoje potrzeby jest nowoczesna automatyka bram garażowych.

Producenci bram garażowych oferują dziś 4 podstawowe rodzaje skrzydeł, do których możliwe jest zainstalowanie systemu automatycznego otwierania i zamykania.

W sprzedaży dostępne są bramy uchylne, dwudrzwiowe, segmentowe i rolowane. Każdy ich rodzaj można kupić w wersji ocieplanej (do garaży ogrzewanych) jak i w wersji nieocieplanej. Skrzydła nowoczesnych bram wykonane są najczęściej z profili ocynkowanych zamkniętych. W przypadku bram ocieplanych, dodatkowo między panelami znajduje się warstwa styropianu, pianki poliuretanowej lub wełny mineralnej. Bramy nsieocieplane wypełnione są natomiast blachą stalową.

Obecnie najrzadziej stosuje się bramy dwuskrzydłowe, które wymagają dużo miejsca, aby je otworzyć. Nie nadają się tam, gdzie wyjazd z garażu odbywa się bezpośrednio na jezdnię. Ich zaletą jest jednak łatwy montaż.

Bramy uchylne są zdecydowanie łatwiejszym i bardziej wygodnym systemem otwierania garażu. Nie wymagają miejsca przed garażem, niemniej konieczne jest zainstalowanie pod garażowym sufitem specjalnych prowadnic. Otwieranie takiej bram wspomaga system sprężyn (po jednej lub po obu stronach drzwi).

Bramy segmentowe zbudowane są z kilku połączonych ze sobą poziomych, przegubowych paneli, a ich unoszenie się w górę również odbywa się przy pomocy zamontowanych prowadnic i systemu sprężyn.

Do każdego rodzaju bram można zainstalować system automatycznego ich otwierania i zamykania. W sprzedaży dostępne są różnorodne systemy napędów bram garażowych różniące się marką, ceną, wzornictwem, siłą naciągu, czasem otwierania i zamykania a także możliwością sterowania innymi funkcjami, np. oświetleniem).

Bramy garażowe z automatycznym napędem kupuje się na długie lata, więc nie zawsze opłaca się wybieranie najtańszych i najprostszych modeli. Aby zwiększyć nie tylko komfort używania, ale również bezpieczeństwo, można skorzystać z dodatkowych opcji sterowania napędem. Istnieje możliwość wyboru klasycznego klawisza naściennego do otwierania bramy garażowej (a`la przycisk dzwonka), radiowego pilota do zdalnego sterowania, kodowanej klawiatury a nawet czujnika odczytującego unikalny obraz linii papilarnych.

Decydując się na zainstalowanie napędu do bramy garażowej można skorzystać z usługi jego montażu, bądź zdecydować się na samodzielną instalację. Najłatwiej jest zastosować zestaw funkcjonujący w oparciu o garażowy siłownik, szynę i wózek pociągowy z napędem na pasek zębaty lub łańcuch. Przed zakupem należy dokładnie zmierzyć wysokość, szerokość i ciężar bramy a także w przybliżeniu określić intensywność jej pracy. Pod kątem tych parametrów należy dobrać odpowiedni napęd, którego dane techniczne umieszczone są w dołączonej instrukcji bądź specyfikacji podanej przez producenta na stronie internetowej.

Kupując gotowy zestaw do automatycznego sterowania bramą garażową, należy zwrócić szczególną uwagę na kompletność wszystkich jego elementów. Klasyczny napęd powinien składać się z następujących elementów: szyna pociągowa z łańcuchem, siłownik z centralką sterującą i odbiornikiem radiowym, oraz współpracujące z nimi radiowe nadajniki (piloty).

Samodzielny montaż napędu do bramy garażowej trwa zwykle około 3 – 4 godzin. Dołączone instrukcje montażu pokazują szczegółowo kolejność montowania poszczególnych elementów zestawu. Z uwagi na fakt, że podczas pracy siłownika występują duże przeciążenia, niezwykle ważne jest solidne przymocowanie silnika napędu do sufitu a także prowadnicy do ściany czołowej garażu.

Decydując się na zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania bramy garażowej, warto doposażyć napęd o dodatkowy system zabezpieczający. Składa się on z zestawu fotokomórek współdziałających z centralą napędu. Niezwłocznie po wykryciu przeszkody znajdującej się w świetle bramy podczas jej zamykania, następuje natychmiastowe jej cofnięcie.

Przeczytaj również: